خبرنگار دیّری که با خاطرات بریده‌ روزنامه‌ها زندگی می‌کند+ عکس

خبرنگار جنوبی با نگه‌داری بریده‌های روزنامه‌ها از دهه ۷۰ تاکنون خاطرات فعالیت‌های خبری خود را مرور و با آنها زندگی می‌کند.

به گزارش موج دیّر به نقل از فارس؛ عشق و علاقه به روزنامه و مجلات باعث شد معلم جوان آن روزهای بندر به پیشنهاد یکی از دوستان و با نامه تاییدیه امام جمعه وقت برای اولین بار سال ۱۳۷۲ به عنوان خبرنگار با خبرگزاری جمهوری اسلامی همکاری کند.

آن روزها به جز او و زنده‌یاد عبدالله قانون خبرنگار آزاد صداو سیمای بوشهر در بندر دیّر خبرنگاری در شهرستان فعالیت نداشت.

عباس بحرانی خبرنگار پیشکسوت شهرستان دیّر است که بیش از ۳۱ سال در عرصه خبر فعالیت دارد و همچنان سرزنده و شاداب و با عشق و علاقه‌ای وصف‌ناشدنی این حرفه را دنبال می‌کند تا جایی که تمام اخبار ارسالی خود به خبرگزاری ایرنا را که در روزنامه‌ها و مجلات هم منتشر شده از دهه ۷۰ تاکنون به‌صورت بریده‌های روزنامه نگه‌داری می‌کند.

خبرنگار ایرنا در ۴ دولت

او از سال ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۰ به مدت بیش از ۲۸ سال خبرنگار ایرنا بوده و به‌عنوان خبرنگاری قابل اعتماد در ۴ دولت خبرنگار جمهوری اسلامی بوده است تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سیاست جدید خبرگزاری ایرنا مبنی بر تجمیع خبرنگاران به خبرگزاری تسنیم پیوست و از ۳ سال قبل تاکنون خبرنگار تسنیم در شهرستان دیّر است.

ارسال بیش از ۱۰ هزار خبر

از سال ۷۲ تا ۱۴۰۰ به‌صورت میانگین ماهانه ۳۰ و در مجموع بیش از ۱۰ هزار خبر و گزارش برای خبرگزاری ایرنا در زمینه‌های مختلف ارسال کرده‌ام. اولین حق‌الزحمه که گرفتم ماهانه ۵ هزار تومان بود. حق‌الزحمه درست و حسابی نمی‌دادند، حتی تا سال‌های اخیر ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به من می‌دادند. با این حال چون به خبرنگاری علاقه داشتم این حرفه را رها نکردم.

مخابره خبر از باجه مخابرات

در دهه ۷۰ که خبری از تجهیزات پیشرفته امروزی نبود، برای ارسال خبرهای خود با پرداخت ۱۰ تا ۲۰ تومان به باجه مخابرات شهر مراجعه و از طریق تلفن اخبار را به بوشهر مخابره می‌کردم و بعدها نامه‌ای به فرماندار وقت نوشتم و درخواست یک خط تلفن ثابت و یک دستگاه فاکس دادم که برایم مهیا کردند و برای ارسال اخبار فضا بهتر شد.

یک ضبط صوت نواری یا همان واکمن داشتم که البته هیچ وقت از آن استفاده نمی‌کردم، مگر اینکه مسوول کشوری به شهرستان بیاید و نیاز باشد برای صحت خبر چند روز صدایش را ذخیره داشته باشم.

البته من از همان صدا هم استفاده نمی‌کردم، چون اعتقاد داشتم خبرنگار باید بنویسد برای همین برای عادت کردن به نوشتن خبر و بالا بردن قدرت نویسندگی، اخبار را به‌صورت مکتوب بر روی کاغذ یادداشت می‌کردم.

ارسال اولین خبر

اولین خبری که نوشتم، کسب مقام اول دانش آموز آبدانی در المپیاد علمی کشور بود که رئیس خبرگزاری ایرنا در بوشهر بابت ارسال این خبر من را تحسین کرد.

خبرنگار جوان آن روزهای بندر بعدها همزمان با همکاری با خبرگزاری ایرنا با خبرگزاری‌های فارس و مهر نیز همکاری داشت. برای ارسال خبر به خبرگزاری فارس، خبرها از طریق رمز عبوری که به ما داده بودند بر روی وبلاگ شخصی مسوول خبرگزاری فارس بوشهر بارگزاری می‌کردم و او خبرها را از این طریق بر روی خروجی خبرگزاری فارس منتشر می‌کرد.

البته خودم هم وبلاگی به نام سلام دیّر ایجاد کردم و خبرها را بر روی آن هم منتشر می‌کردم و در واقع با وبلاگ‌نویسی کارم را شروع کردم.

خبری که دردسرساز شد

در دهه ۷۰ بر اثر وزش باد شدید در دریا ۵ تا ۶ قایق صیادان دیّری ناپدید شد و مردم و خانواده‌ها در اسکله تجمع کرده بودند که خبری با این تیتر که ۳۶ صیاد دیری در دریا ناپدید شدند، نوشتم که در صدر اخبار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت و حتی بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات آن را منعکس کردند.

فرماندار وقت شهرستان دیّر وقتی از این خبر مطلع شد مرا خواست و گفت شما خبرنگار ایرنا هستید؟ گفتم بله. گفت این خبری که نوشتید کذب است که در جواب او گفتم این خبر را در مصاحبه با حراست شیلات تهیه کردم.

فرماندار گفت من رئیس حوادث غیرمترقبه هستم و باید با من مصاحبه می‌کردید.آن موقع من دقیقا نمی‌دانستم کلمه مترقبه چیست. اصلا چیزی به نام حوادث غیرمترقبه در شهرستان نبود که فرماندار رئیس آن باشد.فرماندار برای ترساندن من مشت محکمی بر روی میزش زد و گفت همین الان دستور داده‌ام فردی که شما با او مصاحبه کرده‌اید، بازداشت شود چون نباید مصاحبه می‌کرد.مسوول حراست شیلات شهرستان را دستگیر و به بوشهر منتقل کردند.

از بوشهر از من خواستند اگر به عنوان خبرنگار رضایت دهم که ایشان با من مصاحبه‌ای نکرده است و من خودم خبر را نوشته‌ام، او را آزاد می‌کنند. فکر کردم اگر من رضایت دهم که او با من مصاحبه نکرده، ممکن است خودم را به جای او زندانی کنند(با خنده). بنابراین رضایت ندادم و آن بنده خدا مدتی بازداشت بود و بعدها آزاد شد.

خبری که باعث استخدام سرباز معلم فداکار شد

یکی از خبرهای شیرینی که تهیه کردم مربوط به دهه ۸۰ است که فرماندار فعلی شهرستان دیّر که آن زمان رئیس آموزش و پرورش شهرستان بود برای مخابره یک خبر با من تماس گرفت. به اداره رفتم تا سرباز معلمی به نام آقای ادیو در اتاق رئیس نشسته است.

داستان از این قرار بود که این سرباز معلم هنگام رفتن به مدرسه روستای ملاسالمی از مسیر جاده میانی، در راه پیرزن و پیرمردی را می‌بیند که در اثر باران در گِل و لای گرفتار شده‌اند و او موتورش را کنار می‌زند و آنها را نجات می‌دهد.

این خبر را که برای خبرگزاری ایرنا فرستادم مثل توپ در سطح کشور صدا کرد و علاوه بر ایرنا در سایت‌ها و روزنامه‌هایی مانند جام جم و همشهری منعکس شد.بعدها از صداوسیمای مرکز بوشهر و تهران آمدند و صحنه را بازسازی کردند و خبر خوبی شد تا جایی که حکم رسمی شدن این سرباز معلم به خاطر فداکاری که کرده بود، توسط مدیرکل وقت آموزش و پرورش استان بوشهر صادر شد.

در ادامه این خبر، یک خبر دیگر در مصاحبه با دانش‌آموزان آن مدرسه مبنی بر اینکه نام معلم‌شان در فهرست معلمان فداکار ثبت شود، نوشتم. علاوه بر آن با توجه به تخریبی بودن مدرسه و احتمال ریزش سقف، خبر دیگری درباره مشکلات مدرسه نوشتم که باعث شد با کمک خیرین مدرسه جدید ساخته شود.

تصادفی که به خیر گذشت

سال ۹۵ به اتفاق تعدادی از دوستان خبرنگار برای برنامه‌ای به بوشهر رفته بودیم که در مسیر بازگشت در جاده ساحلی بوشهر به دیّر مشهور به جاده مرگ، ۲ تا از چرخ‌های جلوی ماشین که با سرعت بالا در حرکت بود، ترکید اما خوشبختانه خدا به ما رحم کرد و جان سالم به در بردیم.

اعتمادسازی رمز موفقیت یک خبرنگار

کار خبرنگاری از مشاغل سخت است که ترکش‌های زیادی برای خبرنگاران دارد. ولی وقتی خبرنگاران خوب شهرستان دیّر را می‌بینم که دلسوزانه فعالیت خبری انجام می‌دهند، خوشحال می‌شوم.مهم‌ترین نکته‌ای که در این مدت ۳۱ سال کار خبری به آن رسیده‌ام و برای یک خبرنگار مهم است، اعتمادسازی است. اگر خبرنگار مورد اعتماد مردم و مسوولان باشد موفق خواهد بود که لازمه آن داشتن صداقت، امانتداری و دقت و سرعت در انتقال خبر است.

خبرنگاری با تجربیات شخصی

در این مدت هیچ‌گونه دوره خبرنگاری ندیده‌ام و تنها از تجربیات عملی خودم استفاده کردم از طرفی چون رشته‌های عربی و ادبیات فارسی خوانده‌ام در زمینه نوشتن توانایی پیدا کردم تا اینکه در سال‌های اخیر فنی و حرفه‌ای شهرستان نیازمند مدرس خبرنویسی بود که دوره کوتاهی گذراندم و بعد از آن به‌عنوان مدرس تجربیات خود را در اختیار ۳۰ نفر از خبرنگاران و علاقه‌مندان رسانه شهرستان قرار دادم.

مهمترین مشکلات بندر دیّر

یکی از مهم‌ترین مشکل شهرستان بیمارستان ناقصی است که با وجود داشتن زیرساخت‌های خوب و تلاش مسوولان اما همچنان دغدغه اصلی مردم است که امیدوارم با تلاش رئیس بیمارستان بخش‌های تخصصی مانند جراحی و زایشگاه و … فعال شود.

ساماندهی وضعیت جاده ساحلی دیّر به بردخون دیگر مطالبه جدی مردم است.ظرفیت‌های بندر دیّر دیده شودبندر دیّر با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که در حوزه بندر و صادرات دارد و با توجه به نزدیکی به کشور قطر می‌تواند در آینده بزرگترین بندر تجاری کشور شود در صورتی که بسیاری از رویه‌های گمرکی آزاد شود و واردات خودرو داشته باشیم

.۹۵ کیلومتر مرز آبی و اراضی مستعد پرورش میگو و طرح‌های پرورش ماهی در کنار معادن و کشاورزی می‌تواند کمک خوبی به اشتغالزایی در شهرستان باشد.

انتهای خبر/